Eredeti nézet Akadálymentesített nézet Betűméret növelés Betűméret csökkentés
1128x677px_mrk_54

Ismét megrendezte az MRK a Határon Túli Felsőoktatási Intézmények Fórumát Szabadkán

2024. november 14-én a Szabadkán tartott plenáris ülése keretében a Magyar Rektori Konferencia Határon Túli Felsőoktatási Intézmények Fórumot is tartott több mint húsz hazai és határon túli – felvidéki, kárpátaljai, erdélyi, partiumi és délvidéki – felsőoktatási intézmény részvételével.


A magyar tanítási nyelvű intézmények helyzetének áttekintését Tonk Márton kezdte, aki a kolozsvári székhelyű, de további három erdélyi városban képzéseket folytató Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem rektoraként ismertette az évek óta változatlan trendeket. A népszámlálási adatok szerint csökkenő magyar lakosság tekintetében kihívás a magyar nyelvű képzések szinten tartása, ráadásul a magyarországi egyetemek, azok külhoni képzései is nagyfokú elszívó hatást mutatnak. Ez a legnagyobb probléma, amelyre felhívta a plénum tagjainak figyelmét.


Az erdélyi helyzet után a felvidéki oktatásba kaphattunk bepillantást: hasonlóan romló létszámadatok mellett a finanszírozási, a szabályozási környezet és az állandó reformok nehézségei is akadályokat jelentenek. Miután legfontosabb feladatként a pedagógusutánpótlást jelölte meg, Juhász György, a Selye János Egyetem rektora szintén kiemelte a csökkenő magyar lakosság és a magyar parlamenti képviselet hiányát a nehézségek között. 


Csernicskó István, a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola rektora Kárpátalja helyzetét mutatta be, amelyet a háború okozta nehézségek súlytanak leginkább. A légiriadók, az óvóhelyekre vonatkozó egyre szigorodó előírások és szűkülő lehetőségek közepette hirtelen megnövekedett oktatói és hallgatói létszámmal igyekeznek még mindig jelenléti oktatással helyt állni, és a társadalmi kihívásokat az oktatáson keresztül kompenzálni.

A házigazda, Pintér Krékity Valéria, az Újvidéki Egyetem szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karának dékánja mutatta be mélységeiben a szabadkai magyar nyelvű oktatást: a tanító- és óvodapedagógus képzés mellett kommunikátor oktatás is folyik alap- és mesterszinten, rengeteg rendezvénnyel és mobilitási programmal szolgálva a helyi közösséget.